0 0
Read Time:15 Minute, 36 Second

Dosarul FLOTA – Remember

130 de oameni cercetăti, 80 de acuzați, niciun prejudiciu rezultat în urma vânzării pe nimic a 16 nave. Dosarul „Flota” intra în galeria marilor fraude economice ale sfârșitului de secol XX. Era perioada în care Romania a ieșit din „epoca de aur” și a intrat în „epoca țepelor”. „Financiarul” va propune în fiecare săptămâna cate un dosar celebru, cu „autor necunoscut”. Astăzi, despre cum au disparut „fără urmă” 286 de nave.Odată, demult, Romania „inventa” exploatarea la scară industrială a petrolului, născocea primul avion cu reacție sau era intre primele trei țări care utilizau laserul în industrie. Ei bine, am fost mai mult decât atât, vorba poetului în viață – am avut și a nouă flotă maritimă (comercială) a lumii. O tempora, o mores…

La ora actuală, din toată flota românească nu mai există decat un munte de dosare penale care plutește prin tribunalele patriei.

Prea multe nave

Revoluția din decembrie 1989, sau cum vreti să-i spuneți, ne-a prins cu 286 de nave în stare de funcționare, toate aflate în dotarea flotei maritime comerciale. Ele se aflau în administrarea fostei întreprinderi de stat Navrom Constanța. Asa cum am mai spus, dar ar fi bine s-o repetăm de mai multe ori pe parcursul acestui material, în topul mondial al flotelor comerciale România ocupa atunci locul 9. Însă o minte luminată s-a gîndit că o asemenea armată era de neconceput și greu de condus, așa că, la data de 15 mai 1990, intreprinderea de stat a fost spartă în trei companii: Navrom, Romline și Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale. Director general al companiei a fost numit Calin Marinescu, zis „Șogunul”. Trebuie spus că, din cele 286 de nave, cel puțin 90 se aflau în diferite stadii de degradare, scoaterea lor din uz fiind mai mult decât recomandată. Rămân, totuși, mai mult de 190 de nave maritime bune și foarte bune care au dispărut fără urmă.

Fructul pasiunii

Pentru că avea vapoare mai multe și mai bune, Petromin a stârnit, la vremea ei, dorințele multor afaceriști, din tara și din strainatate. Și, așa cum se întamplă cu orice lucru de care trage toata lumea, din compania în cauză s-a ales praful, în doar opt ani. Rând pe rând au disparut toate navele – unele vândute pe un dolar, altele sechestrate prin porturile lumii în contul unor datorii neachitate. Sigur, vă tot întrebați de ani buni, ca și în alte cazuri, cine sunt vinovații. A existat și o ancheta penală, menită a face lumină în toată afacerea. S-a finalizat cu un dosar, celebru, „Flota” pe numele lui. Personajul principal era Traian Băsescu, în calitatea sa de ministru al transporturilor în momentul în care navele au început să intre în… „Triunghiul Bermudelor”. Nu era singurul suspect, ci a făcut „echipa” cu alti 80 de  acuzați.

Acuzat de propria putere

„Financiarul” vă prezintă dosarul „Flota” asa cum a ieșit el pentru prima oara din „malaxorul” anchetatorilor. Veți vedea că multe dintre deciziile luate de oficiali guvernamentali față de navele românesti au fost pur și simplu stupide, asta ca să ne exprimăm gingaș. Altele pot fi catalogate drept rău intenționate. Rămâne ca dumneavoastră să judecați, pentru că instanța a decis că nu există niciun prejudiciu în toată afacerea. Reține atenția faptul că dosarul ce îl încriminează pe Traian Băsescu de „scufundarea” flotei românești – cazul Petromin – nu a fost deschis de adversarii politici din PSD, ci de colegi din Partidul Democrat, chiar pe vremea când Traian Băsescu se afla la putere. Instrumentat pentru prima oară în 1999 (procuror general era chiar Mircea Criste, un fost membru PD), dosarul îl acuza pe Traian Băsescu  de faptul că, în 1991, în calitate de ministru al transporturilor, a semnat celebrul contract de asociere cu firma norvegiană „Klaveness” căreia, practic, i-au fost vândute 16 nave maritime cu un dolar bucata. În urma acestui contract, partea română s-a ales fără nave, dar și cu datorii de aproximativ 20 de milioane de dolari la o banca din Oslo.

Capetele de acuzare

Acuzatiile au fost constituite pe baza verificarilor facute de Directia Generala a Controlului Financiar de Stat la Compania de Navigatie Maritima Petromin SA Constanta. In dosar sunt consemnate urmatoarele ilegalitati: „In toate cazurile, infiintarea companiilor din strainatate (ale Petromin – n.r.) nu au avut aprobarea Guvernului Romaniei asa cum prevad dispozitiile Decretului-lege nr. 104 din 30 martie 1990. Documentele de infiintare si functionare a acestor companii au fost aprobate de Basescu Traian – ministrul transporturilor. Navele apartinand Petromin SA Constanta au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului transporturilor, incalcandu-se astfel dispozitiile Decretului nr. 443/1972, ramas in vigoare pana la aparitia Ordonantei  Guvernului Romaniei nr. 42 din 29 august 1997, cand a fost abrogat in mod expres de guvernarea CDR.  Prejudiciul produs Petromin SA Constanta prin managementul necorespunzator in perioada 1991-1999 este estimat la peste 150 de  milioane de dolari”.

Falimentul profitabil. Pentru cine?

Petromin a disparut în urma unor decizii menite a o face profitabilă. Cel putin așa au susținut cei implicati în afacere, în frunte cu Traian Băsescu. Potrivit documentelor de la Parchet, în baza unei note a Ministerului Transporturilor (fără număr și dată), pe 31 martie 1991 s-a stabilit necesitatea obținerii unui credit de 45 de milioane de dolari pentru  retehnologizarea a 15 nave aparținînd Petromin. Peste nici două săptămâni, pe 11 aprilie, Traian Băsescu, în calitate de ministru al transporturilor, semna la Oslo, împreună cu reprezentanții Petromin și ai firmei norvegiene Klaveness, o scrisoare de intenție prin care se convenea înființarea unei companii mixte romano-norvegiene, cu sediul în Liberia, pentru exploatarea a 16 nave românesti. Condiția era ca partea norvegiana să asigure obținerea acelui credit de 45 de milioane de dolari necesar retehnologizarii navelor.

Ministru și director

Zis și făcut. La data de 14 mai 1991 s-a hotârat înființarea companiei mixte Petroklav, cu sediul în Liberia. Ulterior, s-a renuntat la această locație, societatea fiind „mutată” în Bahamas, la data de 26 iulie 1991. Toate aceste demersuri au fost aprobate de ministrul Traian Băsescu, fără ca acestă, sustine Parchetul, să obțină și aprobarea Guvernului României, așa cum prevedea legislația. De asemenea, navele din respectivele companii, care aparțineau Petromin, au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului Băsescu, deși dispozițiile în vigoare la acea vreme interziceau acest lucru. Managementul era încredințat prin contract firmei Klavenes”. În schimb, norvegienii s-au ținut de cuvânt, au obținut de la Christiania Bank din Oslo două credite în valoare de 45 și, respectiv,  64 de milioane de dolari, împrumuturi garantate cu navele românești. Și pentru ca activitatea era așa de profitabilă, până în 1999, pentru a plăti ratele creditului total de 109 milioane de dolari, au fost vândute zece din cele 16 nave cu care Petromin s-a asociat cu partenerul norvegian. Însă ghinion, mai rămăsesera de platit 20 de milioane de dolari. Așa că și celelalte șase nave s-au aflat în situația de a fi arestate și vândute pentru ipoteca făcută de Christiania Bank. Potrivit datelor din dosarul „Flota”, compania Petromin nu a încasat niciun dolar din milioanele realizate de firma mixta romano-norvegiana în toată perioada 1991-1999. Iar ca tot circul să fie complet, s-a descoperit că în firma mixtă  constituită cu norvegienii,  Traian Băsescu a figurat ca director cand era și ministru al transporturilor.

„Din shipping nu se câstigă. Se pierde”

Traian Băsescu a susținut întotdeauna ca navele implicate în contractul cu firma Klaveness au fost vândute formal cu un dolar către o firmă străină la care asociat  unic era Petromin, pentru că era obligatoriu acest lucru, deoarece o parte din nave reprezentau garanții suplimentare la creditul de 49 de milioane de dolari (deși în dosar figurează un credit de 45  de mil. de dolari – n.r.). Niciodată nu a avut intenția de a înstrăina navele, iar dovada cea mai buna era, în viziunea actualului președinte, faptul că ele au ramas în inventarul Petromin, cu cheltuieli de amortisment. Vizavi de faptul că s-a încredințat managementul unei alte firme nu pare a fi nicio problemă pentru anchetatori atâta timp cat firma romanească avea 50% din acțiuni. Rămane însa o întrebare, dacă era așa de bun contractul încheiat cu Klaveness, de ce România și-a pierdut navele și a rămas și cu datorii externe foarte mari? În urmă cu aproape cinci ani (mai 2003), Traian Băsescu declara presei că „din shipping nu se câstigă. Se pierde. Asta am aflat-o în 1995 de la norvegieni, când am câștigat o bursă și m-am specializat acolo. Eram și parlamentar, dar mergeam și la școală. Ca să faci bani cu nave trebuie să știi când să le cumperi și când să le vinzi. Noi n-am avut așa o flotă puternică și bună, cum se susține. Era uzată sau prost făcută, pentru că Ceaușescu, în ultimii zece ani, a ținut morțis să facă toate piesele în România. Nu au fost scoase la vânzare de frică, să nu se aleagă cu dosar penal. Eu, ca ministru, nu puteam să mă ocup de așa ceva. De astfel de lucruri trebuiau să se ocupe Consiliul Împuterniciților Statului și, din 1992, FPS-ul. Nu am fost directorul firmei mixte cu norvegienii, am fost presedintele onorific al consiliului de administrație. Pentru o astfel de funcție onorifica nu esti plătit. Eu n-am fost plătit de norvegieni. Am auzit că mi-au căutat și conturi în străinatate. N-au găsit, că n-au ce să găsească. Totul este politic. Au încercat și în 1993, a încercat și Emil Constantinescu să mă înfunde. Acum se încearcă din nou. Am mai auzit că au pus un expert – Nicu Oprea – să facă asta, pentru ca el avea un dosar penal. Acum, acest Oprea nu mai este în țară. A făcut expertiza și a fost lăsat să plece. Așa am auzit. Nu sunt vinovat și nici nu mă intimideaza cu dosarul lor”.

Și totuși, unde sunt vapoarele?

Traian Băsescu a fost sau nu vinovat, asta nu o vom afla niciodată. La un moment dat însă, a scăpat o pista foarte interesantă către anchetatori. El a declarat că navele cele mai bune din contractul cu Klaveness au ajuns la un membru PSD și la un tărănist. „S-au bătut pentru ele. Ei le-au cumpărat”, declara Traian Băsescu. Niciuna dintre institutiile statului nu a mers pe această idee, a găsirii „corpului delict”. Surse politice ne-au confirmat însă parțial declarațiile din urmă cu cinci ani, făcute de actualul președinte. Cel putin 25 dintre navele Petromin aparțin unor armatori români, acum importanți oameni de afaceri în județul Constanța. Concluzia este una tristă pentru noi, hilară pentru cineva „din afară”. Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu există prejudiciu, nu există faptă penală. Pentru amuzamentul dumneavoastră să vă pomenim despre cazul unui șef de serviciu la Navrom, acuzat de  abuz în serviciu, fals intelectual și uz de fals. În timp ce era cercetat penal a reușit performanța să devină… director economic la Penitenciarul Poarta Albă, cu gradul de maior. Justiția română poate fi mândră că, asemenea savanților care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipsește doar ipoteza extratereștrilor și a porții către o altă lume…

Romline și Navrom, giranți pentru SRL-uri

Companiile naționale maritime Romline și Navrom au fost mult timp și principalii datornici aflați pe lista Agenției pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB) care preluase problemele Bancorex. Astfel s-a ajuns și la declanșarea falimentului celor două companii pentru a se putea recupera sume cât mai mari prin arestarea și executarea navelor care umblau hai-hui pe oceanele lumii. Romline și Navrom au avut calitatea de codebitor pentru un mare numar dintre creditele luate de  diverse  firme de la Bancorex. De exemplu, Navrom a garantat cu nave proprii creditele obținute de 27 de societați private, iar pentru 11 companii private a preluat integral datoriile rezultate din creditele luate de la Bancorex. Și Romline a garantat cu navele proprii creditele obținute de șase companii private de shipping, pentru trei dintre acestea preluând integral datoriile rezultate din convenții de credit încheiate cu Bancorex. De altfel, multe credite au fost luate de la Bancorex de niste SRL-uri ce aveau denumirea „shipping” în coadă, dar care nu aveau flotă proprie, ci foloseau nave închiriate.

Lista cu o parte dintre navele noastre rebotezate!

Click pe denumirea navei sau a armatorului pentru a afla mai multe date:

  DENUMIRE ACTUALA FOSTA DENUMIRE ARMATOR  PAVILION
1
Mizar
Adzerbaijan
1
2
Bai An 5
Teliuc
China
3
Bao Yue Da
Baia de Cris
China
4
Bechet
Nasco
China
5
Chang Ni
Giurgiu
Mingdong Funing Investment
China
6
Chun Jiang
Dragomiresti
Greatsources Shipping
China

7

Cosco Shanghai
China

8

Frank Zhejiang
Zosco Zhejiang
China
9
Friendly Zhejiang
Zosco Zhejiang
China
10
Graceful Zhejiang
Zosco Zhejiang
China
11
Great Zhejiang
Baneasa
Zosco Zhejiang
China
12
Green Zhejiang
Banisor
Zosco Zhejiang
China
13
Hai Xi
Guo Hang Shipping
China
14
He Xin
Sarmizegetusa
Sinotrans Dalian
China
15
Hebei Diligence
Hosco
China
16
Hebei press
Hosco
China
17
HK Deqin 201
Albesti
Shanghai Deqin
China
18
Lan Hai Chuang Xin
Guangdong Lanhai Shipping
China
19
Mei Shan Gang 9
Zhejiang Daisan
China
20
New Vega
Leresti
Dalian All Star Ships
China
21
Xin He Shi Ba
Qingdao Shipping
China
22
Xin Tong Yang
Fujiyan Shipping
China
21
23
Merea
Borsa
Bulcom Ltd
Cipru
24
Petrolina
Columbia Shipmanagement
Cipru
25
Sakalas I
Ciucas
Pennyluck Shipping
Cipru
3
26
Daebo Ace
Nucet
Daebo Shipping CO
Coreea de Sud
27
Goryo 6 Ho
Hyundai Engineering
Coreea de Sud
2
28
East press
press Shipping
Danemarca
29
Lodbrog
Alcatel Submarine Network
Danemarca
2
30
Al Esraa
Turnu Magurele
Federal Arab
Egipt
31
Egy Link
Amara
National Shipping
Egipt
32
Fast Independence
Demline
Egipt
3
33
Silver Moon
ABC maritime
Elvetia
1
34
Aboudi
Osman Shiping LLC
Em. Arabe Unite
35
Al Dhafrah
Adnatco
Em. Arabe Unite
36
Al Ruwais
Adnatco
Em. Arabe Unite
37
Almezaan
Tarcau
Biyat International
Em. Arabe Unite
38
QSM Coaster
Palas
Qawareb Shipmanagement
Em. Arabe Unite
39
Saad III
Sousa
Saad Steel Construction
Em. Arabe Unite
40
Victoria
Marwan Shipping
Em. Arabe Unite
7
41
Hoburgen
Lillgaard
Finlanda
1
42
Pioneer Sea
Interunity Management Corp
Greacia
43
Andromeda
Tristar management
Grecia
44
Avra
Good Faith Shipping
Grecia
45
Blue Ridge
Eastwind Hellas SA
Grecia
46
Eftihia
Tristar Management
Grecia
47
Grand Mirsinidi
Decembrie
Stamford navigation
Grecia
48
Lara
Tassos Shipping
Grecia
49
Natty
Good Faith Shipping
Grecia
50
Ozark
Eastwind Hellas
Grecia
51
Pagane
Bulcom Ltd
Grecia
52
Polar
New Shipping Ltd
Grecia
53
Proton I
Merchant Marine
Grecia
54
Saint Mary
Nortech Shipping
Grecia
55
Sea Coral
Overseas marine
Grecia
56
Smart I
Good faith Shipping
Grecia
57
Star B
Baru Kaha
Grecia
58
Star Hero
New Shipping Ltd
Grecia
59
Vigour
Polembros Shipping
Grecia
60
Vinashin Metal
Turceni
Tramp MTME
Grecia
19
61
Nadia
Alba
Blue Sparrow Shipping
Insulele Marshall
1
62
Ianuk
Martinoli Consulting
Italia
1
63
Angora
Vilcea
Consolidated Bulk
Liban
64
Hummer
Gorgova
Consolidated Bulk
Liban
2
65
Save
Saveni
Mur International
Libia
1
66
Amber Vita
Alpha Shipping
Lituania
1
67
Tuah Sari
Costesti
Tuah Tankers
Malaezia
1
68
Aiud
C. Shell Navigation
Panama
69
Celmera 1
Celmera Nav Inc
Panama
70
Princess K
Brad
Princess K navigation
Panama
3
71
Albatros
A.N. Mircea Cel Batran
72
Aris
Satu Mare
Cosena
ROMANIA
73
Claudia C
Tecuci
Mihei Shipping
Romania
74
Eforie
Sn CFR,
ROMANIA
75
Fate
Tulcea
Mihei Shipping
Romania
76
Golden Aries
Nicoresti
Romanian Maritime
Romania
77
Gramosti
Paltinis
Sammarina Shipping
Romania
78
Histria Crown
Biruinta
Histria  Shipmanagement
Romania
79
Histria Diamond
Histria  Shipmanagement
Romania
80
Histria Onyx
Turnu Severin
Histria Shipmanagement
Romania
81
Histria Topaz
Bucsani
Histria Shipmanagement
Romania
82
Mangalia
Sn CFR,
ROMANIA
83
Mare Nigrum
Gecomar,
ROMANIA
84
Maria C
Romanian maritime
Romania
85
Paico
Sammarina Shipping
Romania
86
Sancris
Busteni
Romanian maritime
Romania
87
Sanhope
Horezu
Romanian Maritime
Romania
88
Seaqueen
Mihei Shipping
Romania
89
Stella M
Romanian Maritime
Romania
90
Susie
Husi
Cosena
ROMANIA
20
91
Dylan
Baikal Shipping
Rusia
92
Igor Belianski
Nova Shipping
Rusia
93
Volgograd City
Zlatna
Volgotanker
Rusia
3
94
Baltic Ace
Samta Shipmanagement
Singapore
95
Hulder
Thome Shipmanagement
Singapore
96
Nautica Muar
Epic Ship Management
Singapore
3
97
Haj Moneir
Medias
Unimarine management
Siria
98
Maximos
Tabalo R.A.
Siria
99
Mohamad H
Phoenicia maritime
Siria
100
Hajer
SIFN
Siria
101
Iman T
Tusnad
Tartous Shipping
Siria
102
Marwan H
Phoenicia maritime
Siria
103
Omar al Farouk
Otico
Siria
104
Ranim B
Rasha Shipping
Siria
105
Venus
Hirsova
Zahra Maritime
Siria
9
106
Elena B
Boluda Grupo
Spania
1
107
Golina
Polymok Shipping
St. Vincent
1
108
Hansaland
DOL navigator
Suedia
1
109
Ali Bey
Deniz Feneri
Turcia
110
Aras
Bora Denizcilik
Turcia
111
Behice
Furtrans Denizcilik
Turcia
112
Cem Pioneer
Sea Pioneer Denizcilik
Turcia
113
Ceren Urkmez
Furtrans Denizcilik
Turcia
114
Clipper
Cihan Denizcilik
Turcia
115
Deren Pioneer
Sea Pioneer Denizcilik
Turcia
116
Ergul
Histria
Ermar Denizcilik
Turcia
117
Imbat
Bora Denizcilik
Turcia
118
K. Nicolas
Frunzanesti
Sea Pioneer Denizcilik
Turcia
119
Kiana
Sea Pioneer Denizcilik
Turcia
120
Mistral
Bora Denizcilik
Turcia
121
Nazmi C
Canbaz Denizcilik
Turcia
122
Oasis West
Gulnak denizcilik
Turcia
123
Orhan Ayanoglu
Asli Deniz
Turcia
124
Royal
Bora Denizcilik
Turcia
125
Turgut Usta
Tohani
Yagmur Deniz
Turcia
126
Yasar kaptan II
Azuga
Arzu Denizcilik
Turcia
127
Yasar Kaptan III
Sadova
Arzu Denizcilik
Turcia
19
128
Daniela
Pic Shipping LTD
Ucraina
129
Newfane
Reghin
Diamant Co
Ucraina
130
Nika
Pic Shipping
Ucraina
131
Svyataya Aleksandra
Tirgu Frumos
Fedcom Shipping
Ucraina
132
Toulon
Vernon Shipping
Ucraina
133
Vikki
Pic Shipping
Ucraina
6
134
Cervine
DART Line
UK
135
Cyclopus
IMMS London
UK
136
Halima K
IMMS London
UK
137
Lady Bana
IMMS London
UK
138
Moon Light

IMMS London

UK
139
Phocine

Dart Line

UK
140
Shingal
IMMS London
UK
7
141
Amadeo
Ravenscroft Ship management
USA
142
Kimberly

Sursa: Ziarul “Financiarul”

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may also like